دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده هنر و معماری / گروه ارتباط تصویری
پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)
گرایش : ارتباط تصویری
عنوان :
بررسی نقش تایپوگرافی در عنوان بندی فیلم سینمایی
استاد راهنما:
جناب آقای منوچهر رخشان
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
بسیاری از فیلم های سینمایی در سراسر جهان با موضوعاتی مشابه ساخته شده اند. آنچه که این آثار را از هم متمایز می کند، تفاوت نگاه کارگردانان نسبت به ساخت فیلم و به تصویر کشیدن موضوع مورد نظر است. یک فیلم سینمایی از قسمت های متعددی تشکیل شده است و برای تولید آن تخصص های مختلفی بکار گرفته می شود. یکی از بخش های فیلم، عنوان بندی آن است. تمامی تیتراژها، حاوی اسامی عوامل و دست اندرکاران فیلم هستند، اما عنوان بندی نیز با نگاه متفاوت طراح می تواند متمایز و برجسته باشد.
در این پژوهش با نگاهی به تاریخچه و دسته بندی تیتراژ، همچنین مطالعه گونه ها، تکنیک ها و ویژگی های آن، عوامل مؤثر در عملکرد عنوان بندی، مورد بررسی قرار گرفته و تطابق های دو هنر گرافیک و سینما مطرح شده است.
امروزه کاربرد گرافیک در فیلم های سینمایی و همچنین طراحی عنوان بندی، بیش از هر زمان دیگری مشاهده می شود. گرافیک متحرک، شاخه ای است که در این حوزه بسیار مؤثر واقع بوده و در فضاسازی تیتراژ، استفاده فراوانی دارد. در بخشی از این پژوهش، تاریخچه و اختراعات در صنعت تصویر متحرک، تکنیک های تولید آن و همچنین نقش گرافیک متحرک در عنوان بندی فیلم مطرح شده است.
به طور کلی گرافیک، سهم بسزایی در طراحی تیتراژ دارد و عناصر بصری متعددی در ساخت عنوان بندی دخالت دارند. یکی از این عناصر که بخش جدایی ناپذیر تیتراژ محسوب می شود، نوشتار است. بنابراین برای یک طراحی مناسب، شناخت خصوصیات و قابلیت های حروف لازم می باشد. در این پژوهش، بحث تایپوگرافی و ارتباط تصویری، اساس طراحی تایپ در زبان فارسی و عربی، دسته بندی فونت ها، ریخت شناسی نوشتار فارسی و … مورد بررسی قرار گرفته است.
نتیجه بدست آمده از پژوهش حاضر، نمایانگر عرصه وسیع کاربرد تایپوگرافی در طراحی عنوان بندی بوده و این نکته را مطرح می کند که تایپوگرافی، تنها جنبه اطلاع رسانی نداشته بلکه علاوه بر آن، با استفاده از قابلیت های حروف، می توان فضای تصویری مناسب عنوان بندی فیلم را طراحی نمود و ارزش های بصری نوشتار را نمایان ساخت.
واژه های کلیدی
عنوان بندی، تایپوگرافی، گرافیک، فیلم
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه……………………………………………………………………………………………….1
فصل اول: کلیات طرح
1-1 بیان مسئله……………………………………………………………………………………..4
1-2 اهمیت موضوع تحقیق و دلایل انتخاب آن…………………………………………………………………..5
1-3 سؤالات یا فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………………5
1-4 اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………….6
1-5 روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………6
1-6 چهارچوب نظری تحقیق…………………………………………………………………………………………..7
1-7 پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………..7
فصلدوم:مطالعاتنظری
دربارهتایپوگرافی
2-1 نوشتار……………………………………………………………………………………………………………………8
2-2خوشنویسی…………………………………………………………………………………………………………….11
2-3 کهکشان گوتنبرگ…………………………………………………………………………………………………..13
2-4 تایپوگرافی…………………………………………………………………………………………………………….17
2-5 تایپ و تایپ فیس…………………………………………………………………………………………………24
2-5-1 در تایپ شما چه نکاتی باید رعایت شود؟…………………………………………………………….26
الف
2-6 اساس تایپ در غرب………………………………………………………………………………………………29
2-6-1 ساختار الگویی…………………………………………………………………………………………………..30
2-7 گریدبندی……………………………………………………………………………………………………………..35
2-8 تایپوگرافی و ارتباط تصویری…………………………………………………………………………………..36
2-9 سرآغاز تایپ های عربی و فارسی…………………………………………………………………………….39
2-10 اساس طراحی تایپ در زبان عربی و فارسی…………………………………………………………….40
2-11 تعیین سلسله مراتب و ارزش گذاری محتویات……………………………………………………….43
2-12دسته بندی فونت های فارسی…………………………………………………………………………………45
2-12-1 تایپ های متن…………………………………………………………………………………………………46
2-12-2 تایپ های تیتر…………………………………………………………………………………………………46
2-12-3 تایپ هایDisplayed Form…………………………………………………………………………46
2-13 فاصله گذاری………………………………………………………………………………………………………47
2-13-1 فاصله گذاری و فواصل بجا مانده از تایپ های سربی…………………………………………..47
2-13-2 فاصله گذاری فرم و ضدفرم – تیرگی و فضای منفی – درون متن…………………………..47
2-13-3 فضای بین کلمات و پدیده جویبار……………………………………………………………………..48
2-13-4 فاصله بین خطی/ فاصله بصری بین خطوط…………………………………………………………51
2-14 ریخت شناسی نوشتار فارسی…………………………………………………………………………………51
2-14-1 دسته بندی نمودگان فارسی براساس جای قرار گیری در پاره کلمه………………………..53
2-14-2 سواری پاره کلمات…………………………………………………………………………………………..54
2-14-3 سواری نمودهای فارسی……………………………………………………………………………………55
2-14-4 هیکل و ریخت کلمات……………………………………………………………………………………..56
2-15 اهداف تایپوگرافی………………………………………………………………………………………………..59
2-16 قابلیت های تایپوگرافی………………………………………………………………………………………….62
2-16-1 کمک به جایگیری نوشته و موضوع در ذهن وخاطره مخاطب………………………………..62
2-16-2 عینی و محسوس کردن نوشتار…………………………………………………………………………..63
2-16-3 برانگیزی کنجکاوی مخاطب در جهت درک ظرفیت های بصری نوشتار………………….63
2-16-4 قوه تخیل مخاطب را فراسوی نوشتار قرار دادن……………………………………………………63
2-17 رنگ و سلسله مراتب تایپوگرافی……………………………………………………………………………64
2-18 محتوا…………………………………………………………………………………………………………………66
2-19 ترکیب حروف و تصویر………………………………………………………………………………………..68
2-20 تایپ و تصویر، تصویر و تایپ………………………………………………………………………………71
2-21 ارتباط دادن تایپ و تصویر……………………………………………………………………………………72
2-22 فرم…………………………………………………………………………………………………………………….74
2-22-1 مجاورت و تناسب فرمی…………………………………………………………………………………..74
2-22-2 تضاد فرمی……………………………………………………………………………………………75
2-22-3 تغییر فرم Form Alternation……………………………………………………………………….76
2-22-4 ترکیب فرم Form Combination………………………………………………………………….78
2-22-5 جانشینی فرم Form Substitution………………………………………………………………..79
2-22-6 مصورسازی Visualization……………………………………………………………………………80
2-22-7 تزئین و تجرید…………………………………………………………………………………………………81
2-23 روش های حساسیت بخشیدن به حروف………………………………………………………………..82
2-23-1 مثبت و منفی……………………………………………………………………………………………………82
2-23-2 اختصار، حذف بخش هایی از حروف…………………………………………………………………82
2-23-3 تکرار یک حرف و یا قسمتی از یک حرف در کل ترکیب کلمه……………………………..83
2-23-4 روی هم قرار گرفتن یا تماس پیدا کردن حروف…………………………………………………..84
2-23-5 دنبال هم قرار گرفتن مجموع یا بخشی از حروف یک کلمه………………………………….84
2-23-6 تغییر اندازه از قوت به ضعف یا از تاریک به روشن………………………………………………85
2-23-7 قرار گرفتن حروف در مجموعه ای از سطوح………………………………………………………85
2-23-8 اضافه کردن عناصر بصری به کلمه یا یک حرف از کلمه……………………………………….86
2-23-9 طراحی حروف جدید……………………………………………………………………….86
2-23-10 ویژه کردن – تأکید کردن بر بخشی از کلمه یا حروف…………………………………………86
2-23-11 نوشتن بدون فکر قبلی – فی البداهگی………………………………………………………………87
2-23-12 کار با (نقطه) در ترکیب یک نوشتار………………………………………………………………….87
2-23-13 ایجاد ریتم در ترکیب کلمه………………………………………………………………………………87
2-23-14 ایجاد تعادل در کلمه……………………………………………………………………………………….88
2-23-15 استفاده از رنگ………………………………………………………………………………………………88
2-23-16 گنجاندن در یک قالب…………………………………………………………………………………….89
2-23-17 کار با اعداد……………………………………………………………………………………………………90
2-23-18 عمق…………………………………………………………………………………………………………….91
2-23-19 اتصال…………………………………………………………………………………………………………..95
2-24 کاربرد حروف در طراحی عنوان و عنوان بندی فیلم………………………………………………….96
2-25 خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………………..106
فصلسوم:روششناسی (متدولوژی)
دربارهگرافیکمتحرک
3-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………108
3-2 ادراک بصری………………………………………………………………………………………………………115
3-3 حرکت و زمان…………………………………………………………………………………………………….118
د
3-3-1 زمان……………………………………………………………………………………………………………….119
3-3-2 عوامل دیدن حرکت (نور و بازتاب آن)……………………………………………………………….120
3-3-3 چگونگی درک حرکت……………………………………………………………………………………..121
3-3-4 حرکت در فلسفه……………………………………………………………………………………………..121
3-3-5 حرکت در اسطوره……………………………………………………………………………………………123
3-3-6 حرکت در ارتباط تصویری………………………………………………………………………………..125
3-3-7 روح حرکت در خوشنویسی ایرانی…………………………………………………………………….126
3-3-8 حرکت در دوره های مختلف…………………………………………………………………………….128
3-4 تاریخچه و اختراعات در صنعت تصویر متحرک………………………………………………………135
3-4-1 زوتروپ…………………………………………………………………………………………………………135
3-4-2 تاماتروپ………………………………………………………………………………………………………..136
3-4-3 پرکسینوسکوپ……………………………………………………………………………………………….137
3-4-4 کتاب چرخان (Flip Book)…………………………………………………………………………….138
3-4-5 موتوسکوپ…………………………………………………………………………………………………….139
3-4-6 قرن نوزدهم و چشم اندازهای جدید در صنعت تصویر متحرک……………………………..139
3-4-7 انیمیشن…………………………………………………………………………………………………………..144
3-4-8 انیمیشن تجربی………………………………………………………………………………………………..148
3-5 تکنیک های تولید تصویر متحرک…………………………………………………………………………..149
3-5-1 انیمیشن فریم به فریم……………………………………………………………………………………….149
3-5-2 سِل انیمیشن……………………………………………………………………………………………………150
3-5-3 مستقیم بر روی فیلم…………………………………………………………………………………………151
3-5-4 انیمیشن دست آزاد (Free Hand)……………………………………………………………………152
3-5-5 استاپ – موشن……………………………………………………………………………………………….154
ه
3-5-6 پیکسلیشن……………………………………………………………………………………………………….155
3-5-7 روتوسکوپی…………………………………………………………………………………………………….155
3-6 گرافیک متحرک در عنوان بندی فیلم………………………………………………………………………156
3-7 خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………………….164
فصلچهارم:تجزیهوتحلیل
دربارهعنوانبندیفیلمسینمایی
4-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………165
4-2 تعابیر مختلف درباره تعریف عنوان بندی…………………………………………………………………166
4-3 تاریخچه عنوان بندی در سینمای جهان و ایران………………………………………………………..170
4-3-1 عنوان بندی در سینمای جهان…………………………………………………………………………….170
4-3-2 عنوان بندی در سینمای اروپا……………………………………………………………………………..176
4-3-3 عنوان بندی در سینمای ایران……………………………………………………………………………..177
4-4 دسته بندی عنوان بندی…………………………………………………………………………………………192
4-4-1 تیتراژ آغازین…………………………………………………………………………………………………..192
4-4-2 عنوان های اعتباری…………………………………………………………………………………………..193
4-4-3 تیتراژ پایانی……………………………………………………………………………………………………..194
4-4-4 مقایسه تیتراژ سینمایی و تلویزیونی…………………………………………………………………….196
4-5 ویژگی های یک عنوان بندی خوب………………………………………………………………………..200
4-5-1 خلاقیت………………………………………………………………………………………………………….201
4-5-2 گیرایی و جذابیت…………………………………………………………………………………………….204
4-5-3 فضاسازی………………………………………………………………………………………………………..204
4-5-4 اتصال تیتراژ به فیلم………………………………………………………………………………………….205
4-5-5 هماهنگی تیتراژ آغازین و پایانی…………………………………………………………………………211
4-5-6 تناسب نوع حروف با فضای فیلم……………………………………………………………………….212
4-5-7 خوانایی…………………………………………………………………………………………………………..214
4-5-8 زمان بندی تیتراژ………………………………………………………………………………………………220
4-5-9 تصویر؛ هماهنگ با صدا……………………………………………………………………………………222
4-5-10تدوین تیتراژ…………………………………………………………………………………………………..226
4-6 لزوم طراحی عنوان بندی برای فیلم………………………………………………………………………..231
4-7 مسائل ساخت عنوان بندی…………………………………………………………………………………….233
4-8 گونه های عنوان بندی…………………………………………………………………………………………..241
4-9 تکنیک های ساخت عنوان بندی…………………………………………………………………………….247
4-9-1 کپشن و فیکس فریم…………………………………………………………………………………………248
4-9-2 حک روی فیلم………………………………………………………………………………………………..250
4-9-3 گرافیک متحرک……………………………………………………………………………………………….251
4-9-4 انیمیشن…………………………………………………………………………………………………………..252
4-10 تطابق های سینما و گرافیک…………………………………………………………………………………253
4-10-1 تطبیق خط کرسی در گرافیک با خط فرضی در سینما…………………………………………253
4-10-2 تطبیق رنگ در گرافیک با صدا در سینما……………………………………………………………256
4-11 گرافیک سینمایی………………………………………………………………………………………………..257
4-12 عنوان بندی در سینمای امروز………………………………………………………………………………259
4-12-1 … در سینمای ایران…………………………………………………………………………………………262
4-13 نگاهی به آثار طراحان برتر…………………………………………………………………………………..265
4-14 مصاحبه با جناب آقای اصغر فرهادی
(فیلمنامه نویس، کارگردان و تهیه کننده)………………………………………………………………………..287
4-15 خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………………..292
فصلپنجم:نتیجهگیری
5-1 نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………294
پروژهعملی……………………………………………………………………………………………………………….300
منابعومآخذ……………………………………………………………………………………………………………..303
منابعتصویری…………………………………………………………………………………………………………….306
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………………….307
مقدمه
همواره هنر در خدمت بشر و بشر در خدمت هنر بوده است. هنر در جنبه های مختلف زندگی انسان نقش دارد. هنر برای هنر، هنر در صنعت، هنر به عنوان تزئین و زیبایی، هنر برای برقراری ارتباط و …
با نگاه
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیلک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 573
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0